Friday, September 08, 2017

Social media



sembang2 sket eh..
pasal social media skang ni.
or socmed...
aku heran la menda socmed ni.. mcm2 ringkasan org buat skang eh...

zaman IT skang ni, social media bukan 1 benda yg luar biasa.
budak skolah rendah silap2 lagi terrer dari kau yg kertu ni.
diorg mmg advanced bab2 ni.
hari2 main benda ni ja, mana tak handal kan?
kita yg kerja ni, kadang2 bz keja, bz hal rumahtangga tak layan sgt la.
aku pun takda la hari2 up status.
layan tu layan la.
hari2 tgk fb, insta, blog bagai.
twitter dlu ada, tapi tak aktif pun.
pastu lupa pwd, pastu malas dah.
tak terkejar semuanya.
lagipun ko bukan seleb pun nak update status sejam 4 kali kan?
sapa je nak tgk.
aku update gambar anak2, apa diorg buat hari2, gambar2 perkembangan diorg nnt besar bule tgk balik.
lepas tu update gambar makanan. hahaha..
makan apa, masak apa.
gambar family ada kadang2, gambar opis pun jarang2.
gambar selfie lagilah jarang.
ada, tapi jarang. selalunya selfie dgn anak2 lah.
aku tak yakin dgn diri sendiri sgt nak selfie pastu up kat insta. hahaha
bukan artis, bukan selebriti, bukan ahli sukan yg menang pingat emas, bukan chef celebriti, bukan mua, bukan doc ensem, bukan sesapa... hihi
followers pun sendu, yg bnyk pun sebab yg niaga online.
hampessss..
tapi mekasih sebab sudi follow iolls.
aku follow retis jew.. hahahahaha.
tak ahhh.. aku tgk jugak lah sapa aku nak follow.
tak semestinya retis saja, org biasa pun klau ig dia best, aku follow.

tapi budak2 baru nak up ni, aku tgk uii followers, ramai oi.
kau biasa2 je, tapi ramai eh follower.
ada yg kata tipu ja smua tu, pakai apps.
motif nak pakai apps nak tunjuk ramai followers?
nak tunjuk bagus kat socmed?
adehhh tak paham.
up status sejam 10 kali.
pastu ayat tak leh blah nak baca pun tergeliat lidah.
ayat dak2 wicet tu la..
sepatah haram tak paham menda dia tulis.
ejaan tah mana belajar aku pun tak tau.
menangis cikgu bahasa melayu kau baca dik.
adoiyaiiiii hadik2 oi..

pastu yg jenis curik gambar org lain buat gambar profile sendiri.
ni lagi sedih.
pastu followers ramai la sebab eh cun/ensem nau kan?
tgk gambar sediri, sedihhhhhhhhhhhhhhh..
tak rasa bersalah eh tipu diri sendiri?

ada yg aku tgk, up status sehari tak tau berapa ratus kali, pastu up gambar selfie pose sana sini.
bila org ngorat seronok.
bila kena kecam, sentap.

bila org hantar mesej lucah, mengamok sakan.
oi, kau yg buat smua tu jadi.
selfie muka mcm sangap, bibir juih sana sini, mata biru, kuning bagai, nmpk dek jantans tu, apa lagik..
kalau selfie sopan pun, kalau dah sehari 10 keping up gambar, sama je pun.
jantans sangap tu dia kira apa kan?
dah dapat mesej lucah, eh viralkan, mengamok sakan.
padahal tak sedar punca dari diri sendiri.
kalau bujang, kut nak carik pasangan.
yg tak faham tu, isteri/suami org..
selfie semedang..
entahlah...
hobi kut.

tak kurang gak yg nak raih publisiti murahan.
share tips/gambar bangang.
tu aku nyampah btoi.
share benda yg tak logik or releven dgn smua org.
pastu pakat komen beribu, seronok la sebab glamer tetiba..
hahahha.
seronok ke kena kecam walau org yg kecam tak kenal pun kau?
tak paham aku..
yg komen membina ok la, yg kecam tu uii.
kadang2 sadis komen sekor2 tu.
tau jelah keyboard warrior ni kan?
sesedap rasa dia bagi kau..

tu tak masuk yg suka share masalah rumahtangga,masalah peribadi kat socmed lagi.
maki hamun kat fb smua.
benda dlm kain tak payah la cerita kat semua org.
simpan sket aib kita.
kita share masalah dgn pasangan, tak pikir ke kesan ke keluarga kita dan pasangan.
ada pulak dlm friendlist kita tu sepupu, ipar duai bagai.
banyak kesan dia.
kang anak2 kita dah besar, dibacanya apa yg kira merempan, haa.. not gud.
nak share apa2, nak tulis apa2, kena fikir baik buruk and kesan kemudian nnt.
bukan main seronok tulis maki hamun saja.
apa ko tulis, 1 dunia bule baca tau walau dtak faham apa benda.. hahaha

aku layan je cerita ceriti yg org share kat fb, insta bagai ni.
ni lah socmed yg paling haibat kan?
baca apa yg diorg share pastu baca komen.
pastu gelak sorang2..
hahahaha.
sekor2 klau komen mcm kan malaikat masing2.
aku jarang sgt nak komen nak2 yg dah beribu org komen.
tak kuasa. kang menyampah hp duk bunyi asyik masuk notification.
kalau bab parenting, haaaa aku suka komen.
sebab nak share ilmu kan?
bab masakan, aku copy resipi ja.
bab gosip, petua tah apa2, gosip, aku baca cerita and komen ja.
kadang komen lagi meriah dari cerita.
berantai2 komennya.
yg iklan kat situ pun bnyk.
kental betul hati hampa no?

 kalau ditegur, nnt ada yg cakap biarlah akaun aku, suka hati aku nak tulis apa.
ya betul.
tapi biarlah beralas.
nak cerita nak komen, cakap tu mcm kita selamanya menongkat langit.
kadang sedih tgk bila selebriti tu share pasal anak2 ke, pasal aktiviti harian ke, pastu netizen hentam kaw2.
adoii..
aku bnyk follow ig artis, sebab suka nak tgk apa diorg buat.
pegi mana, pakai apa, buat apa.
suka lah tgk smua tu.. yelah nama pun retis kan?
nak2 kalau share pasal anak2..
ig si lara alana, yusuf iskandar, aisyah anak che ta tu, aku suka tgk.
comel lahai budak2 tu.
kalau ada video, tunjuk ke Aniq, dia pun suka.
lara pakai singlet, sluar pendek, gila kena hentam sebab ajar anak seksi.
yusuf main dgn kucing pun kena hentam kata mak tak jaga kang anak kena penyakit bagai.
aisyah make up pakai lipstik, pun kena hentam jugak.
adehhhh tak paham aku.
kita ni nak komen, nak hentam org pikir lah sama.
mcm kan kita takda anak kecik sesedap rasa kata kat org.
biarlah mak bapak dia ada, pandailah dia jaga anak dia.
diorg share salah, tak share salah.
haishhhh..
org kita ni mmg tak leh tgk org lain lebih ehh?
aku ni tak pernah pun komen kat ig retis tu smua.
tgk gambar saja and sometimes likes.

tak suka, diam, suka likes..
cukup lah kan?
kita pun kalau kena kecam, stress sakit hati kan?
sudahnya tak yah nak bersocmed bagai.
dah mcm katak bawah tempurung pulok..
serba tak kena..
huhu/..

so, apa pendapat korang pasal socmed ni?
panjang lagi  nak tulis ni, tapi cukuplah..
hehe..
sekadar pendapat aku je nih ye..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...